Artikel

Snel en intuïtief

Bij parkeren heb je vrijwel altijd te maken met onbemande verkooppunten en een goede dialoog met de parkeerder wordt steeds belangrijker. Daarnaast gelden er, ten aanzien van terminals en transacties, specifieke wensen en eisen. Om daar op in te spelen, ontwikkelde Worldline de VALINA, dé snelle en intuïtieve betaaloplossing voor onbemande verkooppunten.

Hans den Adel is commercieel directeur bij Worldline Nederland, specialist in betalen en aanverwante digitale transacties. Het moederbedrijf ontstond in 2014 als afsplitsing van Atos. Worldline heeft een omzet van 1,5 miljard euro per jaar, heeft ruim 10.000 medewerkers en heeft vestigingen in heel Europa. In Nederland ging Worldline in 2016 samen met Equens, het voormalige Interpay. PaySquare, dat onderdeel van Equens was, valt daar ook onder.

Drie takken

Worldline houdt zich bezig met drie takken van sport: retailbetalingen, transactie-afhandelingen voor banken en innovatie. “Die laatste afdeling houdt zich bezig met zaken als het Internet of Things en de cloud en met big data en analytics.” Binnen retailbetalingen is er verder nog de verdeling te maken in de betaalautomaten die Worldline levert tussen attended en unattended. “Bij de eerste is altijd iemand aanwezig – denk bijvoorbeeld aan hotels of winkels – en bij de tweede moet je bijvoorbeeld denken aan bezinestations, openbaar vervoer en parkeren. Overigens zien we steeds meer een semi attended vorm. Dat zijn bijvoorbeeld zuilen/kiosken (unattended – want bemand) in winkels (attended winkelomgeving). Daarbij is wel iemand in de buurt om te helpen. In deze semi attended vorm passen allerlei selfservice concepten.”

Specifieke wensen en eisen

Parkeren wordt apart benoemd binnen het klantenproductportfolio van Worldline. “Je hebt te maken met specifieke wensen en eisen, waardoor je te maken hebt met aparte betaalautomaten en aparte transacties. Zo moet fraude onmogelijk zijn en moet de terminal zo sterk zijn dat je hem niet niet makkelijk stuk en/of open kunt maken. Verder heb je te maken met Dip & Go, een manier van betalen met je pinpas zonder pincode voor bedragen tot 50 euro die alleen voor parkeerterreinen en -garages is toegestaan. Tegenwoordig is contactloos betalen een must. Van alle leeftijdscategorieën maken consumenten tussen 19 en 34 jaar het meest gebruik van pinbetalingen. Onder andere gedreven door het gemak van contactloos betalen rekenen zij zeven op de tien aankopen elektronisch af.”

Toeleverancier

Worldline richt zich zowel op straatparkeren als op garageparkeren. Omdat het bedrijf alleen de transactieverwerking en betaalautomaten levert is het toeleverancier van partijen die echt de exploitatie doen, zoals Scheidt & Bachmann, WPS, Skidata en EZS Parkeersystemen. Den Adel noemt een voorbeeld: “EZS heeft momenteel in Hilversum bij straatparkeren energiezuinige parkeerpalen zonder elektriciteitskabel en werkend op basis van een zonnepaneel. Wij leveren dan de betaalautomaat voor in de parkeerpaal en zorgen dat die zo energiezuinig is, dat het op zo’n paal kan draaien.” Worldline kan desgewenst ook de transactie-afhandelingen verzorgen, maar ziet dat gemeenten vaak ervoor kiezen dat in eigen beheer te houden. “Dat komt vaker voor omdat de parkeerautomaat technisch-operationeel is en het innen van geld financieel is.”

 

Klik hier voor het complete artikel als PDF.

 

Dit artikel verscheen in Parkeer24, nummer 5, november 2018.

Deel dit artikel