Artikel

Delen is het nieuwe hebben

Airbnb is populair. Uber net zo. "Delen is het nieuwe hebben", vat mede-eigenaar Paul Bloemen van OQ Parking Solutions de trend samen. Met slimme concepten en technieken zoekt zijn bedrijf naar sociale oplossingen voor het toenemende gebrek aan parkeerplek. Ook in dat opzicht is delen het magische woord.

De millenial van nu die de arbeidsmarkt betreedt, is grootgebracht met social sharing. Waarom nog een eigen parkeerplek als je die net zo goed kunt delen. Misschien staat er wel een wereldreis op de planning. Of twee dagen per week ouderschapsverlof. Dan laat je een collega toch niet met de trein komen omdat er zogenaamd geen parkeerplek is? Mede door het vasthouden aan 'eigen' ruimte besteedt de gemiddelde Nederlander tientallen uren per jaar aan het zoeken naar een parkeerplek. "Meer dan 40 uur zelfs", weet Paul Bloemen van OQ Parking Solutions te vertellen. "En dat terwijl er eigenlijk genoeg parkeerplekken zijn. Alleen weten bedrijven dat niet van elkaar."

Gouden kansen

Als het ene bedrijf teveel parkeerplekken heeft en het andere te weinig, hoe stem je vraag en aanbod dan handig op elkaar af? "De meeste bedrijven weten dat niet", zegt Paul. "Of ze zien op tegen de rompslomp die erbij komt kijken. En daardoor missen ze gouden kansen. Niet alleen kansen om meer geld te verdienen, ook om een locatie te laten opbloeien van vergeethoek naar trekpleister." Hij noemt een aantal technische, economische en organisatorische obstakels die hij in de praktijk vaak ziet. "Elk bedrijf heeft bijvoorbeeld eigen – vaak verouderde – toegangssystemen. Zie die maar eens op elkaar aan te sluiten. En dan moet de administratie ook nog. Niemand wordt gelukkig van een eindeloze stroom factureren over en weer. En zo blijven parkeervakken leeg."

Ruimte terugverdienen

Paul haalt het voorbeeld van Airbnb nog eens aan. "Waarom je woning laten leegstaan tijdens de zomervakantie, terwijl je de reis driedubbel terugverdient met verhuur? Voor parkeerplekken geldt hetzelfde. Waarom een garage laten leegstaan, terwijl je eenvoudig extra inkomsten genereert?"


OQ is gespecialiseerd in slimme systemen en platformen om elk type toegangstechniek aan elkaar te koppelen. En dat niet alleen, ook bijkomende zaken zoals reservering, monitoring, administratie en optimale bezetting worden gestroomlijnd. "Vaak organiseren we dubbelbezetting. Denk aan locaties waar overdag medewerkers staan en waar ’s avonds bewoners parkeren, of waar mensen hun auto kwijt kunnen voor een concert of voetbalwedstrijd."

Parkeerplaatsen online

OQ helpt bedrijven die brood zien in moderne en rendabele parkeeroplossingen. Voor hen ontwikkelen ze technieken zoals mobiele applicaties om parkeerruimte te reserveren op basis van kentekenregistratie. "Digitaliseren van parkeerplaatsen klinkt misschien ingewikkeld, maar maakt het voor bedrijven juist makkelijker om een stap voorwaarts te zetten", zegt Paul. Als geen ander begrijpt hij hoe lastig het is om eigen ruimte uit handen te geven en te delen met onbekenden. "Belangrijk is het wel. We zijn op het punt beland dat parkeerproblemen het probleem zijn van ons allemaal."

Het hele gebied aantrekkelijker

Naast technieken en systemen is het ontwikkelen van concepten een belangrijke tak van het bedrijf dat Paul en zijn collega’s – Dave Theunisz en Michiel Schat – runnen. Een mooi voorbeeld is Strijp-S, een bruisend gedeelte van Eindhoven waar OQ voor een gloednieuw parkeerplatform heeft gezorgd. Paul: "Stel, je werkt bij een bedrijf in Strijp-S en krijgt een klant op bezoek. Dan meld je diegene aan, waarna een link volgt met de beste route naar de gereserveerde parkeerplaats. Bij het binnenrijden herkent een ledscherm het kenteken en heet jouw gast welkom. Vanaf dat punt is het voor hem of haar een eitje om de weg te vinden met onder andere navigatie, digitale wayfinders in het gebied en een snelle looproute via een app." Dankzij het centrale platform worden parkeerplaatsen optimaal benut en wordt het hele gebied aantrekkelijker.

Succesformule voor parkeren

Collectieve parkeeroplossingen hebben een sociaal aspect. "We verbinden niet alleen slagbomen en systemen aan elkaar, juist ook de mensen. Het is namelijk niet één ding dat een parkeerlocatie succesvol maakt. Een totaalplaatje is de truc." Paul en zijn collega’s hebben er zelfs een rekensom voor: Locatie + Concept + Systeem = Exploitatie. "Daarmee bedoelen we dat een aantrekkelijke locatie de basis is voor succesvolle verhuur. Gooi daarbij een goede formule plus de juiste technieken en systemen en een parkeerlocatie wordt gegarandeerd rendabel. En optimaal benut. Nog een voordeel: nieuwe slagbomen et cetera kopen is niet nodig. Met de nieuwe software gaat de oude hardware stukken langer mee." Hij besluit: "Om gebrek aan parkeerplek op te lossen, wordt het tijd dat we buiten de bestaande vakken denken."


Lees hier meer over OQ Parking Solutions.

Dit artikel is verschenen in Parkeer24 02/2018

Deel dit artikel