Artikel

Hoe benut je de laadinfra zo efficiënt mogelijk?

Met een parkeertarief van 1,50 euro per uur in het centrum van Hoogeveen is het in Drenthe nergens zo goedkoop parkeren. En dat wil parkeermanager Lucas Benning graag zo houden. Van andere gemeenten wil hij graag weten hoe zij hun laadinfrastructuur voor elektrische auto's zo efficiënt mogelijk benutten.

Tot 2012 was het parkeerbeleid in Hoogeveen verdeeld onder verschillende afdelingen binnen de gemeente. Daar bracht Benning verandering in. “Als projectmanager moest ik een nieuw parkeerbeleid opstellen. Ik vond dat parkeren centraal georganiseerd en bij één afdeling moest worden ondergebracht. Toen kreeg ik te horen: Als jij het zo goed weet, doe het dan zelf maar.” Sindsdien is Benning de eerste parkeermanager van de gemeente.

Veranderingen

Een van zijn eerste acties was lid worden van Coöperatie Parkeerservice in Amersfoort. “We zijn namelijk veel te klein om alles zelf efficiënt en kosteneffectief uit te voeren”, zegt de parkeermanager. De gemeente Hoogeveen, gelegen in het zuiden van Drenthe, telt 55.000 inwoners en in de stad zelf wonen bijna 40.000 mensen. “We brachten alles onder bij Parkeerservice, behalve onderhoud op straat en parkeercontrole. Door de samenwerking werd elke parkeertransactie 3 cent goedkoper.”


Alle parkeerautomaten werden in 2015 geüpdatet en geschikt gemaakt voor mobiel en digitaal betalen. De mogelijkheden om kentekenparkeren in te voeren zijn er zelfs al, zegt Benning. “Maar dat vraagt om voorbereidingen en een goede communicatie.”

ESPA Gold Award

Daarna was het de beurt aan de eerste gemeentelijke parkeergarage, die in juni 2017 haar deuren opende. De Kaap, zoals de garage heet, telt 483 parkeerplekken en vormt volgens Benning ‘de entree naar het stadscentrum’. De garage ligt op zo’n 50 meter afstand van de grote winkelketens. Waar eens straatparkeerplaatsen lagen, worden nu woningen gerealiseerd. Benning: “Hoogeveen kiest niet voor uitbreiden, maar voor inbreiden.”


De stadsentree werd met een ESPA Gold Award onderscheiden. De garage heeft onder meer kentekenherkenning en een automatische slagboom. De meldkamer zit in Amersfoort. Het tarief in de gemeentelijke garage is 1,50 euro. Commerciële parkeeraanbieders kent de gemeente niet, die zitten in Emmen, Assen en Meppel. Hoogeveen telt slechts 2500 betaalde parkeerplaatsen. 

Elektrisch laden

Parkeergarage De Kaap heeft inmiddels ook twee laadpalen voor elektrische auto’s. In de garage zocht Benning naar een manier om de laadinfrastructuur zo efficiënt mogelijk te benutten. Als oplossing kwam hij uit bij laadaanbieder EV-Box. “De gebruiker betaalt geen starttarief, maar slechts 2 cent per minuut. Omgerekend kost het volledig opladen van de accu dan net zoveel als 4 uur aan de laadpaal staan.”

 


In de ideale situatie rijdt de automobilist daarna door, zodat de laadpaal weer beschikbaar is. Maar dat gebeurde niet. “EV-Box kreeg veel klachten van klanten, omdat de kosten te hoog opliepen als auto’s daar de hele nacht stonden”, zegt Benning. Daarop wijzigde EV-Box de voorwaarden: de gebruikers betalen niet langer per minuut, maar per kilowattuur.


Tegen het zere been van Benning. “Doordat die financiële prikkel is verdwenen kunnen mensen hun e-auto weer de hele dag laten staan en wordt de capaciteit niet voldoende benut. De verkoop van elektrische auto’s stijgt intussen verder. Dan kunnen we als gemeente wel investeren in nieuwe laadpalen, maar als de laadinfra niet efficiënt wordt benut maken we onnodige kosten.” 

Discussie

Omdat de parkeergarage amper een jaar oud is, ging Benning in gesprek met EV-Box. Maar hij kreeg nul op het rekest. Daarom richt hij zich nu tot andere gemeenten. Hoe zorgen zij voor een efficiënte benutting van de aanwezige laadinfrastructuur? “Denken zij daarover na, of plaatsen ze gewoon nieuwe palen bij? Misschien hebben meer gemeenten dit probleem, maar weten ze het nog niet.”


In de beleving van de Hoogeveense parkeermanager werkt een financiële prikkel het beste om het gedrag van automobilisten te veranderen. “Maar is dat ook zo? Misschien zijn er wel alternatieven. Ik ga die discussie graag aan.”

 

Reacties kunt u achterlaten op LinkedIn.

Laadpaalkleven 

Roland Ferwerda, directeur van het Nederlands Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL), noemt het probleem van de gemeente Hoogeveen ‘laadpaalkleven’. Hij heeft daar vier opmerkingen bij: 

  1. Een exploitant als EV-Box heeft beleidskaders gekregen om prijzen te bepalen en kan die naar eigen inzicht invullen. 

  1. Binnen de APV is ruimte om een verkeersbesluit te nemen. Zo kan de gemeente bijvoorbeeld bepalen dat er alleen elektrische voertuigen bij de laadplekken mogen staan. 

  1. Voer een prijsprikkel in, bijvoorbeeld een parkeertarief na een paar uur. De gemeente is eigenaar van de publieke ruimte, dus die moet dat kunnen afspreken met de laadpaalexploitant. 

  1. Probeer het gedrag van berijders te beïnvloeden via een social charging app. Daarmee kunnen EV-rijders elkaar aanspreken op hun gedrag. 

Ferwerda raadt de gemeente Hoogeveen aan om in overleg met EV-Box weer een prijsprikkel in te voeren. “Het moet een win-winsituatie zijn voor de gemeente én de laadpaalexploitant. Hoogeveen kan EV-Box bijvoorbeeld belonen als de ruimte effectief wordt benut.” 

Onderzoek  

De Hogeschool van Amsterdam deed onderzoek naar effectief gebruik van laadinfrastructuur voor elektrisch rijden en onderwerpen als laadpaalkleven. Meer informatie: www.idolaad.nl. 

Dit artikel is afkomstig uit PARKEER24 2/2018.

Deel dit artikel