Artikel

'Stop met parkeerplaatsen op binnenstedelijke locaties'

Op het gebied van mobiliteit, natuur en milieu is in Nederland eigenlijk maar één transitiepad en dat is het radicale, volgens Vincent Taapken. Deze Rotterdamse projectontwikkelaar vindt dat er in principe geen parkeerplaats meer mag worden bijgebouwd. Hij was gasthoofdredacteur van de special 'Parkeren en Vastgoed' in Parkeer24 02/2018.

“Dat we volop in transitie zijn, weten we nu wel. De vraag is alleen welke vorm van transitie we bewandelen: substitutie, verschuiving of disruptie. Ik kies voor de laatste vorm. Die hebben we nodig als je kijkt naar de uitdagingen op het gebied van klimaat en ruimte. Leg de lat dus hoog en maak van Nederland een voorbeeldland voor de mobiliteit van de toekomst in Europa. Ons land is ideaal. Korte afstanden, hoge mate van digitalisering en een bevolking met hoge graad van adaptatie voor verandering en experiment.”


“De wereldwijde verstedelijking is exponentieel. Er staat een enorme druk op de ruimte en bereikbaarheid. Er worden miljarden geïnvesteerd in technologie voor autonoom vervoer en transport over de weg en door de lucht. En in nieuwe netwerken, denk aan 5G. Die technologie hebben we binnen vijf jaar uitgerold in de meeste stedelijke gebieden in Europa.” 

Vrijheid en status

“De generatieshift van babyboomers naar millennials is in volle gang, maar het bezit van een auto blijft onverminderd hét symbool van vrijheid en status. De autoverkoop zit sinds de crisis weer in de lift en de files nemen toe, ondanks kilometers aan extra wegen. Auto's in privaat eigendom, ook leaseauto’s, zijn het probleem. Mensen worden niet uitgedaagd om alternatieve vormen van mobiliteit te kiezen of een auto te delen. Als je een auto voor de deur hebt staan en van deur tot deur kunt reizen, waarom zou je dan moeilijk doen met ov of een auto delen?”


“Vele onderzoeken wijzen uit dat het komende jaren alleen maar erger wordt. Dat is een mega-valkuil. Daarom moeten we ophouden met parkeerplaatsen aanleggen. Niet zozeer vanwege die parkeerplaatsen, maar vooral omdat er wegen naartoe moeten worden aangelegd en de invloed die dat heeft op de stedelijke kwaliteit. Mensen moeten ervaren wat de voordelen van multimodaliteit zijn en wat een nieuwe manier van organiseren van mobiliteit kan opleveren voor de kwaliteit van de leefomgeving. Jorn Wemmenhove van Humankind (zie pagina 17, red.) heeft daar een duidelijke kijk op.” 

Koploper in mobiliteit

“Om leefbare steden te creëren waar ontmoeting, groen en schone lucht centraal staan, hebben we een gedragsverandering nodig. Vanuit de sector moeten we niet wachten op wat er komen gaat en wat de consument wil, maar proactief kiezen voor een transitiepad. We hebben die radicale transitie nú nodig. Architect Patrick Koschuch ziet juist meer in het ontwikkelen van bovengrondse parkeervoorzieningen, zodat je ze in de toekomst voor iets anders kunt gebruiken. Ik denk dat hij niet ver genoeg gaat."

"In Melbourne, Australië, is het creëren van bovengrondse parkeeroplossingen juist verboden. Wat mij betreft zetten we een volgende stap: stop met het maken van parkeerplaatsen op binnenstedelijke locaties. Laat vanaf 1 januari 2019 geen parkeerplaats meer bij komen binnen de Ruit van Rotterdam. Die ruimte kan de gemeente gewoon nemen. Geen enkele andere overheid kan daar vóór gaan liggen. Alleen zo komen we tot gedragsverandering en verbeteren we de bereikbaarheid en kwaliteit op het gebied van lucht, groen en buitenruimte. Nederland kan door zijn compacte geografie binnen vijf jaar de voorloper worden van elektrische, al dan niet autonome mobiliteit. Dat levert miljarden op.”

Schaarste voelen

“Er zit een ongelooflijke traagheid in de ontwikkeling van vastgoed en infrastructuur, in ruimtelijke-ordeningsprocedures. Denk alleen al aan alle zienswijzen en mogelijkheden tot bezwaar bij onteigening. Dat betekent dat de kortere termijn, vijf tot tien jaar, geen oplossing gaat bieden voor congestie en verslechtering van luchtkwaliteit. Van bezit naar gebruik lukt alleen als mensen schaarste voelen. Als je een parkeerplaats hebt, kun je er beter gewoon een auto op zetten. Nu de economie weer op volle toeren draait, zie je dat mensen weer kiezen voor gemak en comfort. Delen is dan alleen maar lastig.”


“Het befaamde Kodak zag de digitale revolutie in fotografie niet aankomen en ging failliet door niet op tijd in te spelen op de exponentiële ontwikkeling in de jaren negentig. Op dit moment is de exponentiële ontwikkeling van autonome mobiliteit een risico voor de parkeerindustrie en de ontwikkeling van de stad. Het lijkt nog allemaal ver van ons bed, maar de miljardeninvesteringen geven aan dat er een radicale transitie op komst is. Het is niet de vraag of het gebeurt, maar wanneer het gebeurt. Wij moeten nu bedenken hoe we onze steden van morgen willen inrichten en niet afwachten totdat de omslag ons overkomt.”

Profiel

Vincent Taapken 

 

Geboren in Rotterdam, 23 februari 1974 

 

2009-heden oprichter New Industry Development 

 

2009-2015 bestuurslid NAi 

 

2006-2009 commercieel manager, OVG Real Estate 

 

2004-2006 zakelijk leider Mecanoo architecten 

 

2002-2004 ontwikkelingsmanager Dudok Groep 

 

2001-2002 Nyenrode 

 

2000-2002 consultant Royal HaskoningDHV 

 

1992-1998 Erasmus Universiteit, MA Business Administration

Dit artikel is verschenen in Parkeer24 02/2018

Deel dit artikel