Artikel

Kentekentoegang in plaats van druppels

Kentekenherkenning wordt steeds meer gemeengoed. Brickyard bedacht het parkeermanagementsysteem XPark dat automatisch toegang tot een terrein of garage regelt op basis van kentekenherkenning, en maakt daarmee een einde aan fysieke pasjes en druppels.

Martin van Beurden is sinds juni 2018 manager sales bij Brickyard, een softwareontwikkelbedrijf dat haar producten aanbiedt als ‘Software as a Service’. Brickyard startte met kentekenhandhaving. “Van daaruit hebben we met onze eigen software de toepassing van de kentekencamera doorontwikkeld. Onze software sluit naadloos aan bij de kwaliteit van de kentekencamera en we behalen daardoor een betrouwbaarheid van wel 99,6 procent! Dat is de basis geweest voor ons XPark parkeermanagementsysteem. XPark werkt 100 procent op basis van kentekenherkenning, zodat bij terreinen in privaat eigendom – parkeergarages, maar ook parkeerterreinen – geen fysieke toegangsmiddelen zoals druppels of pasjes meer nodig zijn. Het systeem regelt de toegang volledig automatisch.”

Twee aanleidingen

Van Beurden vertelt dat er twee aanleidingen zijn geweest om XPark te ontwikkelen. “Ten eerste willen we als Brickyard altijd blijven ontwikkelen en innoveren. En ten tweede zijn conventionele toegangssystemen duurder geworden en is de technologie voor een alternatief zo verbeterd, dat we de tijd rijp vonden om XPark te lanceren.” Bovendien is er nog een andere maatschappelijke ontwikkeling. “Je ziet de opkomst van de Do It Yourself-markt, de consument gaat steeds meer zelf doen. Bij parkeren betekent dat, dat de consument niet meer naar een loket gaat om te parkeren, maar vooraf zorgt dat hij zelf zijn parkeerrecht via het kenteken geregeld heeft.” En dat heeft ook gevolgen voor de exploitant van het terrein of de garage. “Die heeft geen fysieke toegangsmiddelen en geen menskracht bij het loket nodig om zijn terrein of garage te exploiteren. Daardoor heeft hij enerzijds een lagere total cost of ownership en krijgt hij anderzijds hogere rendementen. Want zijn initiële investering en maandelijkse kosten zijn minimaal de helft lager.”

Persoonlijke interactie

Brickyard heeft in XPark hospitality verwerkt. “Als je aankomt bij de slagboom staat daarnaast een intercomzuil met een touchscreen, waarop iedere gebruiker waarvan het kenteken bekend is persoonlijk welkom geheten wordt. En als er geen plek is, of als de parkeerder geen geldig recht heeft, wordt dit netjes uitgelegd op het scherm. Op die manier is er persoonlijke interactie met de gebruiker.” In XPark zit een reserveringsmodule verwerkt, waarmee reserveringen gemaakt kunnen worden. Daarnaast is er de mogelijkheid om het te koppelen aan boekingssystemen. “Daardoor wordt het bijvoorbeeld mogelijk dat iemand die een concertkaartje koopt of een hotelreservering maakt meteen ook een parkeerplek kan reserveren door zijn kenteken in te vullen. Die reservering kan ook gewijzigd worden mocht iemand toch met een andere auto komen.”


Klik hier voor het complete artikel als PDF.

 

Dit artikel verscheen in Parkeer24, nummer 5, november 2018.


Deel dit artikel