Artikel

Invloed van parkeerbeleid op retail

Door de opkomst van internet is het niet meer vanzelfsprekend dat de producten in fysieke winkels worden gekocht. De toename van internetaankopen leidt tot dalende detailhandels-omzetten in de binnenstad. Daarnaast is het parkeerbeleid mede debet aan de terugloop van het aantal bezoekers. Klachten over het parkeren variëren van te hoge parkeertarieven, te weinig parkeerplaatsen of parkeerplaatsen die te ver van de winkels liggen. De moderne consument wil de zekerheid van een parkeerplaats op korte loopafstand van zijn bestemming tegen lage kosten, het liefst voor niets.

De retail in de binnensteden is heel dynamisch terwijl het parkeerproces statisch is. Het koopgedrag van de consument is voortdurend in beweging, de levenscyclus van producten wordt steeds korter, trends volgen elkaar snel op. De impact van de online markt op koopgedrag is groot. Deze dynamiek vraagt om voortdurende aanpassingen aan de marktvraag. ‘Parkeren’ is een belangrijk onderdeel in de keten van winkelen en recreëren en het parkeerbeleid en de inrichting van de openbare ruimte moeten adaptiever worden. Passen het huidige parkeerbeleid en de huidige parkeernormen nog wel bij de behoefte van de moderne consument?

 

Auteurs: Cor Molenaar en John Bongarts

 

Dit artikel is gepubliceerd in magazine PARKEER24, editie november 2016. Download gratis het artikel om verder te lezen.

Parkeerbeleidinvloedopretail.pdf
beschikbaar voor iedereen
Download

Deel dit artikel