Artikel

'Het laatste stukje van de reis te voet ontbreekt nog in gemeentelijk beleid'

De komende jaren verdwijnen zo’n 1200 parkeerplaatsen uit de Rotterdamse binnenstad. Het aantal autoritten moet naar beneden en de beschikbare ruimte zal anders worden ingericht. Voor het laatste stukje van de reis zet de havenstad vooral in op het ov, fietsen en wandelen.

De gemeente stimuleert automobilisten om aan de rand van de stad of in garages te parkeren. Daarnaast zijn er verschillende P+R-locaties in de stad waarbij parkeren gratis is. Maar het aantal auto’s in de binnenstad verminderen is niet eenvoudig en een lang proces, zegt Kristiaan Leurs van de gemeente Rotterdam. Goede voorzieningen voor voetganger, fietser en openbaar vervoer kunnen het proces versnellen. “Het reduceren van het aantal autoritten in de stad en het thema last mile wordt vaak gekoppeld aan smart-mobility-oplossingen. Maar ik vind juist dat last mile staat voor goede voorzieningen voor voetganger, fiets en ov. Vooral het te voet afleggen van het laatste stukje van de reis, ontbreekt nog wel eens in gemeentelijk beleid.”

Schonere lucht in groene stad

Het aantal parkeerplaatsen gaat naar beneden de komende jaren, zoveel is duidelijk. Er moet meer groen komen in de stad. De roep om schonere lucht en de behoefte aan een gezellige en aangename wijk om in te wonen neemt toe. “De beperkte ruimte in onze stad vraagt om een permanente afweging van deze en andere wensen van u als bewoner, als werknemer, als ondernemer en als bezoeker”, staat in Parkeerplan Rotterdam 2016-2018. Om de juiste afwegingen te maken doet Rotterdam veel onderzoek, zegt Leurs. “Zo hebben we in kaart gebracht wie over de Coolsingel rijden. Veel automobilisten die daar rijden hoeven helemaal niet in de binnenstad te zijn. En daarvan hebben velen een alternatief in de vorm van openbaar vervoer, fiets of een andere route om de binnenstad.” Door te kiezen voor een andere inrichting van de Coolsingel, meer ruimte voor verblijven, voetgangers en fietsers, en door de rijstroken te verminderen naar één per rijrichting, worden de alternatieven aantrekkelijker, meent Rotterdam.


Kristiaan Leurs, gemeente Rotterdam: "Het laatste stukje van de reis te voet ontbreekt nog wel eens in gemeentelijk beleid." 

Nationaal Voetgangerscongres

Minder parkeerplekken, meer groen en meer schone mobiliteit en met de benenwagen of het ov. Dat alles om de leefbaarheid van de stad te verbeteren. In Rotterdam wordt nu al relatief veel gelopen, weet Leurs. “We hebben het hoogste aandeel loopbewegingen van de vier grote steden. We gaan nu meer kennis ontwikkelen over de voetganger.” Een stukje smart walking voor gemeentelijk beleid en het ontwikkelen van plannen, is wel noodzakelijk. “Het is goed om te weten hoeveel voetgangers er zijn in de stad, wie de voetgangers zijn en waar ze wel en juist niet lopen. Wereldwijd is er veel kennis over voetgangers. Wat kunnen we met deze gegevens voor onze stad?”

Rotterdam is dit jaar gastheer van het internationale congres Walk21, met daaraan gekoppeld het Nationaal Voetgangerscongres. “Het belang van lopen wordt ondersteund door meer dan 350 internationale inzendingen voor een inhoudelijke bijdrage tijdens Walk21”, zegt Leurs. “Daarnaast zijn we als stad al een tijdje bezig met meer aandacht voor de voetganger. Naast kennisontwikkeling over de voetganger worden plekken en routes vanuit de voetganger ontworpen. Denk bijvoorbeeld aan het plein voor het Centraal Station. Happy Streets is een Rotterdamse beweging waarbij naast de gemeente ook enthousiaste Rotterdammers meedoen. Experimenteren is hierbij de werkvorm om te onderzoeken hoe de publieke ruimte beter, inclusiever en duurzamer kan worden gebruikt.” Afgelopen jaren hebben al meerdere Happy Streetevenementen plaatsgevonden. Onder meer de Kruiskade, de Mariniersweg en straten in Cool-Zuid werden tijdelijk omgetoverd tot blije straten.


De Kruiskade omgedoopt tot Happy Street. Foto: OlhaRohulya / Happy Streets

Zelfrijdende shuttles

Het ov ziet Leurs als drager van mobiliteitsketen van Rotterdam. Voor een optimale reis van deur tot deur moeten de voorzieningen nog beter worden. “De metro zit in de nabije toekomst aan de maximale capaciteit. Efficiënter inrichten van het ov-systeem is noodzakelijk. Zo bekijken we samen met de RET en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag de mogelijkheden om sommige bustrajecten te verlengen en te versnellen.”

Ook het inbedden van automatisch rijden, zoals zelfrijdende shuttles in het hele mobiliteitsbeleid van de stad is het overwegen waard, vindt Leurs. “We hebben al de ParkShuttle tussen metrostation Kralingse Zoom en bedrijventerrein Rivium in Capelle aan den IJssel als last-mile-oplossing. Nu gaan we testen of deze shuttles ook tussen het gewone verkeer kunnen rijden. Daarnaast willen we weten wat de burger ervan vindt, wat er volgens wet- en regelgeving allemaal kan en of de shuttles voor iedereen een betaalbare oplossing zijn.”

Dit artikel is verschenen in het eerste digitale magazine van PARKEER24 met als thema Parkeren en Last mile. Deze kun je hier gratis downloaden.

Deel dit artikel