Artikel

Parkeerautomaat maakt plaats voor groen

Nog geen zestien jaar geleden was parkeren vaak een tijdrovende frustratie. Inmiddels maken de parkeerautomaten plaats voor bomen. Op korte termijn is het zelfs mogelijk om direct via het dashboard van de auto te zoeken, reserveren en betalen voor on street en off street parkeerplaatsen. Parkeren is op deze manier niet langer een frustratie, maar een vloeiende mobiliteitsdienst.

Door Parkmobile

Van automaat naar mobiel parkeren

Het zoeken naar en een wachtrij voor de automaat, het opzoeken van het kenteken of gedoe met kleingeld, chipknip of pinpas: de parkeerautomaat en daarvoor de parkeermeters zorgden voor dagelijkse stress, tijdsverlies en een hoop extra kosten. Vanaf 2000 claimde Parkmobile marktleiderschap door wereldwijd mobiel parkeren te introduceren. De allereerste stap in digitalisering van parkeren. Eerst via belparkeren, vervolgens via sms-parkeren en vanaf 2010 via een app voor smartphones. De introductie van deze app, in combinatie met een markt waarin het smartphone gebruik explosief groeide, leidde tot een transitie van bel- en sms-parkeren naar het gebruik van de parkeerapp. Anno 2016 parkeert bijna iedere klant via de app en niet meer via andere kanalen. Door mobiel parkeren werd ook het werk van de parkeerwachter eenvoudiger. Handmatige parkeercontrole is door de digitalisatie van parkeren en uniforme opslag van parkeeracties geautomatiseerd en momenteel worden scooters en scanauto’s ingezet voor de controle.

 

Een andere stap werd gezet op het gebied van beschikbaarheid van parkeerplekken. Enerzijds is 30 procent van het stadsverkeer op zoek naar een parkeerplaats, anderzijds hebben bedrijfsgarages in stadscentra plekken over. Sinds eind 2015 spelen Parkmobile en ParkBee hierop in, door met de Parkmobile app de zogeheten bedrijfs- en private garages toegankelijk te maken voor het grote publiek. In nog geen jaar leverde dit honderden extra parkeermogelijkheden op in centra van de grote steden.

 

Van smartphone naar dashboard

Ondertussen staat mobiliteit niet stil en verschijnen de eerste zelfrijdende en -parkerende auto’s. Parkmobile en BMWi voorzagen deze ontwikkeling en lanceerden dit jaar de dienst ParkNow. Door het combineren van data in deze in-car mobiliteitsdienst, welke automerk onafhankelijk is, kan de auto tijdens het rijden een parkeerplaats selecteren, indien mogelijk zelfs reserveren, en de automobilist feilloos naar een beschikbare parkeerplaats navigeren. Zowel on street als off street. Zodra de auto is geparkeerd, biedt ParkNow via het dashboard automatisch de optie om voor de parkeerplaats te betalen. De parkeertransacties zijn ook zichtbaar via de ParkNow app, waarmee automobilisten onder andere eenvoudig kunnen terugkeren naar hun auto. Als de automobilist de parkeerplaats verlaat, wordt de parkeeractie automatisch gedeactiveerd.

 

Mobiliteitsdiensten bewegen mee met de trends in de markt en behoeften van de gebruiker. Op deze manier kan de automobilist nu en in de toekomst rekenen op een kwalitatieve en vloeiende dienstverlening.

Deel dit artikel