Artikel

Proef met vaste parkeerplekken voor bestelwagens in Amsterdam

Amsterdam wil geen dubbel geparkeerde bestelwagens meer, omdat dit hinder oplevert voor bewoners en chauffeurs. De gemeente werkt samen met het onderzoeksteam Urban Technology van de Hogeschool van Amsterdam aan een oplossing voor dit probleem. Er is een proef gestart waarbij bestelwagens vaste parkeerplekken krijgen toegewezen, dit voorkomt zoekenverkeer en opstopping.

HvA Urban Technology brengt het effect in kaart van het nieuwe systeem op de logistiek en de leefbaarheid in de stad. PostNL zet bestelwagens en chauffeurs in voor deze proef en de gemeente Amsterdam stelt een aantal laad- en losplekken beschikbaar.

 

Lector City logistiek Walther Ploos van Amstel denkt dat de tweejarige proef wel degelijk effect zal hebben: “Ruimte in de stad is schaars. Bestelwagens nemen veel ruimte in, doordat ze lang met laden en lossen bezig zijn. Als dit sneller kan, is er een betere doorstroom en kan de ruimte die ‘s morgens voor laden en lossen gebruikt wordt, s middags als terras of fietsparkeerplaats dienen.”

 

Parkeersensoren

Het reserveren van de parkeerplekken verloopt via nieuwe technologie en open data ('Smart City'). De chauffeurs van PostNL maken gebruik van een systeem dat de optimale route plant om de pakketten af te leveren. Sensoren op parkeerplekken geven door of deze vrij zijn of niet. Als deze vrij zijn, reserveert het systeem automatisch de benodigde parkeerplaatsen op de route. De chauffeur krijgt vervolgens via het navigatiesysteem van de bestelwagen door waar hij naartoe moet en of daar een voor hem gereserveerde laad- en losplek is. De technologieën achter de proef worden gecoördineerd door het bedrijf Technolution.

 

Flexibelere oplossing

Ondernemersvereniging EVO werkt ook mee aan de proef. Zij onderzoeken de mogelijkheid om vervoerders alleen de stad in te laten als zij daadwerkelijk zo'n parkeerplek hebben, met het oog op toekomstige milieumaatregelen. Dit zou tevens een flexibelere oplossing kunnen bieden voor verhuizers en aannemers, die nu eerst een officiële aanvraag moeten indienen om in een straat te kunnen werken.

 

Europees experiment

De parkeerproef is een onderdeel van het Europese project Sailor: ‘Smart Last Mile Commerce’. Nederland, Zweden, Oostenrijk en Spanje zetten naast elkaar experimenten op om de effectiviteit, de efficiëntie en de duurzaamheid van de logistiek in Europa te verbeteren. De proef is 1 juli 2016 gestart en duurt 2 jaar.

 

Bron: Hogeschool van Amsterdam

 

Deel dit artikel