Artikel

Wateroverlast in parkeergarage Triade moet stoppen

De gemeente Assen wil na jaren van problemen in de parkeergarage Triade de wateroverlast structureel aanpakken. Daarbij was volgens Heiko Knippenborg van de gemeente Assen de opdracht eigenlijk in een paar woorden samen te vatten: “Het water in de parkeergarage Triade moet weg. Binnen de schil moet er geen hemelwater meer zijn.”

Want het was precies daar waar de schoen wrong. De parkeergarage in het centrum, die plaats biedt aan 540 auto’s en vooral wordt gebruikt door winkelend publiek, kampte jaren met overlast door het afvoeren van hemelwater. De overlast was niet alleen vervelend voor de bezoekers van de parkeergarage, maar ook voor de eronder gelegen winkels. En dat was niet het enige. Knippenborg: “Bij het nagaan van de meerjarenonderhoudsbegroting kwam naar voren dat er bij parkeergarage Triade veel onderhoudswerkzaamheden nodig waren. Zoals het aanbrengen van een nieuwe coating en schilderwerk. En daarnaast willen we de bestaande verlichting die nu nog 24/7 brandt vervangen door duurzame sensorgestuurde verlichting die aangaat bij beweging van mensen en voertuigen. Maar bovenal moet het probleem van de overlast door de afvoer van hemelwater worden opgelost.”

 

Voor de grote onderhoudswerkzaamheden van parkeergarage Triade koos de gemeente Assen uiteindelijk voor BetonRestore. “Zij hebben de juiste mix van advies, innovatie en uitvoering.”

 

Raymond Verhagen is sinds 1 juli algemeen directeur van BetonRestore. De kracht van BetonRestore bij het oplossen van de vaak complexe logistieke vraagstukken rond parkeerdaken is volgens hem dat het bedrijf zich niet focust op een specifieke mogelijkheid of oplossing maar in overleg met de opdrachtgever kiest welke discipline het meest geschikt is voor een bepaalde situatie. Of het nu gaat om het aanbrengen van bijvoorbeeld coating, gietasfalt of een omgekeerd dak met tegels, alle disciplines zijn bekend waardoor de beste oplossing kan worden gekozen per situatie.

 

Verhagen ziet het als een van zijn grootste uitdagingen om steeds meer de nadruk te leggen op samenwerken. Binnen het bedrijf, maar ook daarbuiten. “We willen een partner zijn. Dat betekent bijvoorbeeld dat we onze partners actief informeren over nieuwe ontwikkelingen die voor hen interessant kunnen zijn. Maar het betekent ook dat we niet alleen willen kijken hoe we met een partner een project realiseren, maar ook hoe na de oplevering met elkaar omgaan. Zodat je de levensduur van een project kunt verlengen.”

 

Klik hier voor het volledige artikel als PDF.

 

Dit artikel verscheen in Parkeer24, nummer 4, oktober 2018.

 

Dit artikel is het eerste deel van een tweeluik. Deel twee verschijnt in Parkeer24, nummer 5, november 2018.

Deel dit artikel