Bedrijfsnieuws

Is uw dienstverlening in 2017 online toegankelijk?

Minister Plasterk wil dat de overheid alle dienstverlening vanaf 2017 online beschikbaar maakt voor burgers en bedrijven. Gemeenten hebben dus nog twee jaar om de burgers en bedrijven écht centraal te stellen in hun online dienstverlening. Het bedrijf Everest deed onderzoek naar hoe burgers op dit moment online zaken doen met de overheid en hoe burgers de online dienstverlening van de overheid ervaren.

 

De bevindingen van dit onderzoek zijn te lezen in het rapport ‘Hoe ervaren burgers de online dienstverlening

Uit het rapport blijkt dat burgers af willen van het fysiek contact met de overheid. Burgers geven aan: ‘Digitaal waar het kan en persoonlijk waar het moet’. De burgers gebruiken bij voorkeur de desktop (65%) voor de digitale dienstverlening. Smartphones en tablets worden nu nog maar in 21% van de gevallen gebruikt. Dat de smartphone en de tablet zo weinig gebruikt worden komt omdat veel websites van de overheid op dit moment nog niet geschikt zijn voor andere devices dan de desktop. De burgers willen graag 24/7 gebruik kunnen maken van de online dienstverlening. Burgers vinden e-mail een ideaal medium om door de overheid geïnformeerd te worden.

P1 helpt inmiddels al 12 gemeenten met het digitaliseren van hun parkeerdiensten zoals: het aanvragen van de parkeervergunning, parkeerontheffing, bezoekers parkeren (digitale oplossing i.p.v. gebruik kraskaarten), parkeerabonnement, toegangsrechten stadsafsluiting, het online betalen naheffing parkeerbelasting, online indienen bezwaar- en/of beroepsschriften, en het melden van storingen aan de parkeerapparatuur. Het digitale loket van P1 is een klantvriendelijke webshop waar burgers terecht kunnen voor hun parkeerproducten. De P1 webshop bieden wij ook aan in de huisstijl van de gemeente. In de webshop worden burgers door het aanvraagproces geleid en krijgen direct een uitgebreide toelichting op de te verstrekken gegevens. Na een positieve (geautomatiseerde) toets en betaling via iDEAL is de aangevraagde vergunning, ontheffing of bezoekerspas direct geldig. Door de koppeling met diverse databases, zoals die van de RDW en het DigiD, toetst de applicatie permanent de rechtmatigheid van uitgegeven parkeerproducten.

De digitale bezoekersregeling onderscheidt zich door gebruikersgemak. De inwoners kunnen hun bezoek aanmelden via internet, SMS of telefonisch. P1 helpt graag uw gemeente de doelstelling van de digitale parkeerdienstverlening per 2017 te realiseren. Middels onze webshop ontzorgen wij uw burgers en u volledig. De applicatie is flexibel, geheel conform uw wensen in te richten. Naast de inrichting kunnen wij ook het beheer uit handen nemen. Desgevraagd richten wij ook een front-office voor u in, zodat een aanvraag op het gemeentehuis mogelijk blijft. Met P1 haalt u een partner in huis met kennis van (parkeer)zaken. Wij denken graag met u mee over maatwerkoplossingen die aansluiten bij uw parkeerbeleid. Wilt u extra informatie: acquisitie@p1.nl of 070 – 370 50 70.

Deel dit artikel