Blog

Blog: Park + flight in de wijk

De bejaarde ouders van Derk Reneman wonen in Maastricht. Een vliegreis is een echte onderneming. "Gelukkig weten we dat te vergemakkelijken. Ze tuffen met de auto naar het noorden en ik breng ze naar Schiphol. Onderwijl staat hun auto een paar weken voor mijn deur; steevast het startschot voor mijn buren om te vragen naar de gezondheid van mijn oudjes", zegt Reneman

"Mijn ouders worden in Haarlemmermeer, de huisbaas van onze nationale luchthaven, Schipholparkeerders genoemd. Dat is geen positieve kwalificatie. Inwoners ergeren zich groen en geel aan mensen die hun auto gratis in een van de woonwijken neerzetten om vervolgens met het openbaar vervoer naar het vliegveld te gaan. In 2016 tipte de Consumentenbond in haar dossier ‘Parkeren en Vliegen’ Haarlemmermeer als een van de gemeenten waar je als vliegreiziger goedkoop kon parkeren. De bond kon op veel boze reacties rekenen. Gelukkig werd de invloed van de bond overschat en is Schipholparkeren niet geëxplodeerd.

 

De gemeente heeft prima instrumenten om langparkeeroverlast tegen te gaan. We voeren blauwe zones in, intensiveren de handhaving en binnen de kortste keren is de openbare ruimte weer beschikbaar voor bewoners en hun gasten. De vliegparkeerders gaan naar elders. Het is een beetje een kat-en-muis-spel, maar de evidente plekken bij de stations en OV-knooppunten zijn niet meer beschikbaar en het is veel aantrekkelijker om naar Schiphol zelf te gaan of gebruik te maken van een van de alternatieven. Die zijn er namelijk legio. Parkeergarages kennen tickets die een weekparkeertarief combineren met een busticket en er zijn tal van commerciële parkeerterreinen met een breng- en haalservice.

 

Niet alleen bewoners hebben belang bij het aanpakken van vakantieparkeren. Schiphol investeert het komende decennium groot geld om goed per auto bereikbaar te blijven. Gemeenten helpen daarbij door veel goedkopere parkeeroplossingen in de buurt van de luchthaven te ontmoedigen.

 

Een van de redenen waarom besturen op lokaal niveau zo leuk is, is dat het pragmatisch is. Reguleren van parkeren doe je alleen als het nodig is. In mijn wijk is plek te over. Wie echter vijfhonderd meter verder loopt, ziet het begin van een blauwe zone. Dan kom je op een comfortabele loopafstand naar het station en moet Schipholparkeren voorkomen worden.

 

Misschien is in de toekomst ook mijn wijk aan de beurt. Dan moeten we voor mijn ouders iets anders vinden. Als ze dan nog zo vief en avontuurlijk zijn, natuurlijk."

Derk Reneman is wethouder Verkeer en Vervoer in de gemeente Haarlemmermeer. Dit artikel is verschenen in Parkeer24 01/2018.

Deel dit artikel