Blog

De Parkeermeneer: Een financiële overpeinzing

Tot 2017 kwam Detailhandel Nederland jaarlijks met een ‘parkeeronderzoek’. De conclusie was iedere keer hetzelfde: de tarieven waren weer gestegen en parkeren moest vooral gratis (of in ieder geval goedkoper) worden. Onlangs waren de parkeertarieven bij ziekenhuizen in het nieuws. Menig gemeenteraadslid trok daar dezelfde conclusie. Deze tarieven zouden omlaag moeten, of liever nog, gratis moeten zijn. Hoe dom kun je zijn.

Men schijnt te vergeten dat parkeren geld kost. Als je het over garages voor bezoekers hebt, kost het bouwen, afhankelijk van de omstandigheden, rond de € 50.000,- per parkeerplaats. Het laten functioneren van die plaats kost € 1.200 per jaar. Je kan dit natuurlijk financieren vanuit het geld voor de zorg, maar of dat nu zo wenselijk is? En maak het gratis, of fors goedkoper dan het parkeren in de omgeving en je weet dan zeker dat je een P+R hebt gebouwd.

Voor het straatparkeren heeft het tarief nog een andere functie. Het tarief moet niet alleen hoog genoeg zijn om de kosten te dekken, maar ook hoog genoeg zijn om het parkeren te reguleren. Met andere woorden, er moeten niet te veel auto’s naar het gebied komen. Zonder het reguleren is het toepassen van parkeerbelastingen niet eens toegestaan.


Dat je verlies kunt draaien op het exploiteren van een parkeergarage, dat wil ik best geloven. Maar verlies draaien op de exploitatie van straatparkeren is uitgesproken knap. De laatste gemeente die ik heb geassisteerd bij het invoeren van betaald parkeren draait al 5 jaar winst met een uurtarief van € 0,85 per uur! Door bij de uitgifte van vergunningen en bij de handhaving te kiezen voor eenvoudige oplossingen zijn de kosten laag. De inkomsten blijken daarentegen voldoende om deze kosten (en die van de naastgelegen blauwe zone) te dekken.


Geld en parkeren, daar wordt schijnbaar weinig over nagedacht.

Deel dit artikel