Blog

Flexibel parkeren hand in hand met nieuwe technologie

De laatste jaren klinkt steeds vaker de roep om flexibilisering van het parkeerbeleid. Volgens Bas Schilder van adviesbureau Trajan kan nieuwe technologie ervoor zorgen dat dit makkelijk te bewerkstelligen is.

Ook tijdens de vakbeurs Verkeer, Mobiliteit & Parkeren in Expo Houten op 23 en 24 november 2017 kon men sprekers horen over deze flexibilisering. Of het nou gaat om een andere aanpak voor het toewijzen van gebruikersgroepen van parkeerplekken of om parkeerplaatsen zo situeren dat er elk dag gebruikers zijn die van de parkeergelegenheid graag gebruik zullen maken.

Optimaliseren parkeercapaciteit

Ruimte is, zeker in Nederland, kostbaar. Dit maakt het extra belangrijk om zo efficiënt mogelijk met deze ruimte om te gaan. Te vaak zijn er nog parkeerterreinen te zien die voor een aanzienlijk deel van de week verstoken blijven van geparkeerde voertuigen. Terwijl in de buurt vaak wel behoefte is aan parkeergelegenheid. Ideaal zou het dus zijn als, zodra het kantoorvolk de parkeerplaats verlaat, de plekken ingenomen kunnen worden door bijvoorbeeld horecabezoekers. Tegelijk met deze benadering komt dan tevens een extra stimulans om vooral ook mixed-use gebieden te ontwikkelen, die bijdragen aan het optimale gebruik van de beschikbare parkeercapaciteit.

Alleenrecht voor bepaalde doelgroepen (of niet?)

Als we kijken naar de ‘bijzondere’ parkeerplekken voor bepaalde doelgroepen, valt er wellicht ook nog wel te flexibiliseren. De laatste jaren is er al veel geëxperimenteerd met laad- en losplekken. Het is op veel plekken onzinnig om de felbegeerde plek het hele etmaal alleen open te stellen voor laad- en losverkeer. Vaak zie je dat deze plekken in de avond taxistandplaatsen zijn of gewoon een reguliere parkeerplek.


Nu gaat het hier om flexibiliteit in tijd (venstertijden), maar je zou ook kunnen denken aan flexibiliteit naar gelang de drukte. Op drukke tijden zou je bijvoorbeeld elektrische-oplaadplekken open kunnen stellen voor iedereen (bij voorkeur dan wel een flink aantal van deze plekken creëren). Als het rustig is zal met name de beoogde gebruikersgroep ervan gebruikmaken, zelfs als het volgens de wet officieel een plek is waar ieder voertuig mag staan (in de nieuwe, flexibele aanpak). Ik geloof dat mensen als ze een oplaadicoon bij de plek zien en zelf in een niet-elektrisch voertuig rijden, toch eerst nog een ‘reguliere’ plaats zoeken. Pas als het echt druk wordt zullen ook deze plekken gebruikt gaan worden door alle gebruikers. 

 

Technologie en innovatieve concepten als aanjager

Vaststaand feit is dat flexibiliteit in het aanbieden van parkeergelegenheid hand in hand gaat met de vindbaarheid van de locaties. Ook hier kan nieuwe technologie het verschil maken, zodat de bestuurder niet rondjes hoeft te rijden op zoek naar een vrije parkeerplaats. Op verschillende plekken in het land worden allerlei initiatieven uitgerold die op deze flexibiliteit aanhaken.


Zo is er de pilot van de Zuidaspas, waar werknemers langs de Zuidas in Amsterdam alternatieven kunnen ontdekken voor hun vaste auto(parkeer)routine. Vaak hebben werknemers een abonnement voor een specifieke parkeergarage. Voor deze pilot wordt dit echter deels opengegooid, ‘geflexibiliseerd’, door de deelnemers aan de pilot op de hoogte te stellen van alternatieve parkeerlocaties. Als een bepaald punt op het traject gepasseerd is en de meegekregen on-board-unit vaststelt dat het op de route (of in de parkeergarage) erg druk is, kunnen gebruikers gratis op een aangegeven alternatieve locatie parkeren.


Dit soort toepassingen zullen vast en zeker in de toekomst breder uitgerold worden, waardoor we efficiënter kunnen parkeren en de parkeercapaciteit beter benut wordt dan nu in veel gevallen.

 

Door Bas Schilder, Trajan

Deel dit artikel