Blog

We gaan volledig voorbij aan de geschiedenis van de snorfiets

Frans Westhoff, Verkeerstechnisch adviseur Politie Rotterdam

Marjan Hagenzieker stelt in de rubriek Achteruitkijkspiegel van Verkeerskunde 3 (april 2014) dat de proef BOR van 1994 weer actueel is geworden. Zij meent dit omdat er geluiden opgaan om ook snorfietsen van het fietspad te weren. Amsterdam overweegt bijvoorbeeld om  snorfietsen binnen de bebouwde kom in 50 km/uur zones naar de rijbaan te verplaatsen. De snorfiets zou gevaarlijk zijn voor de fietser. Er wordt gesteld dat de problematiek vergelijkbaar is, maar ook op een aantal belangrijke punten verschilt, onder meer wat betreft de helmplicht en het te grote snelheidsverschil. Mijns inziens wordt een aantal elementaire onderwerpen over het hoofd gezien.

 

Ik reageer hierbij overigens op persoonlijke titel en vertegenwoordig hiermee dus geen algemeen standpunt van de politie.  In deze hele terug kerende exercitie van de gillende Amsterdamse politiek wordt voorbij gegaan aan de geschiedenis van de snorfiets. In het leven geroepen omdat er vraag naar was.

 

In de loop der jaren zijn de snorfietsen meer en meer richting de normale brommer/scooter gegroeid. De techniek schrijdt voort. Dat de constructiesnelheid van door de jeugd gebruikte snorfietsen (snorscooters) de 25 km/uur ruim overschrijdt is niets nieuws. Sinds het fenomeen bromfiets zijn intrede deed, is de jongere berijder bezig met het opvoeren van zijn vervoermiddel.

 

De fiets met trapondersteuning en de elektrische fiets zijn nog gevaarlijker voor die fietser op het fietspad. Een fiets met trapondersteuning heeft de reminrichting van een gewone fiets, is geruisloos en ook daarmee zijn snelheden te bereiken tot ongeveer 60 km/uur. De grote groepen wielrenners die gebruik maken van de fietspaden, snelheid. Niet gevaarlijk voor de normale fietser? En voor de bestuurder van die elektrische fiets? De elektrische snorfiets mag wel op het onverplichte fietspad (toeristisch fietspad), omdat deze geen verbrandingsmotor heeft. Wat gaat hiermee gebeuren, ook weren van dat fietspad?

 

De SWOV stelt voor om een gelijke proef als in 1994 uit te voeren, nu met de snorfiets op de rijbaan. Het theoretische verschil tussen de toegestane maximum snelheid van de bromfiets en overig gemotoriseerd verkeer is 5 km/uur, die van snorfiets 25 km/uur. Voor wie is dit veilig? Moeten we een helmplicht voor de snorfiets invoeren? Nagenoeg alle bezitters van een snorfiets hebben dit vervoermiddel juist gekocht omdat er geen helmplicht voor geldt. Als de snelheid omhoog gaat, (wettelijk) gelijk wordt getrokken met de bromfiets, dan wordt het opvoeren een nationale bezigheid. Is deze dan nog wel veilig en wat gaat er gebeuren met de al bestaande snorfiets?

 

De snorfiets op de 50 km/uur zone is onzin. Deze zones bestaan niet eens, het zijn over het algemeen wegen met een verkeersfunctie. De snorfiets zou hier als een buffer werken op het overige verkeer en ongewenste en gevaarlijke inhaalmanoeuvres opleveren. De doorstroming komt in gevaar, of men moet de bestaande wegen gaan aanpassen, wat de doorstroming ook belemmert. 

Misschien moet het, ook ten burelen van de Amsterdamse politiek, doordringen dat we in een drukke maatschappij met dito verkeer leven en dat daarbij gevaren horen. We vinden het prachtig als we op vakantie naar een exotisch oord gaan, waar al het verkeer kris kras door elkaar rijdt, maar weer thuis moet alles geregeld en gescheiden zijn.



Dit artikel komt uit Verkeerskunde

Deel dit artikel