12 okt | Amsterdam MKBA voor iedereen!? Hét kennis- en inspiratie evenement voor professionals uit het sociale- én fysieke domein die werken met, of belangstelling hebben voor het MKBA-instrument.

Nieuws

Amsterdam test chipparkeren

Om de doorstroming in stallingen te verbeteren, test gemeente Amsterdam systemen die de binnenkomst en het vertrek van fietsen in een stalling automatisch registreren. Voorheen ging dat nog handmatig. Eén van de registratiemethoden is ‘chipparkeren’ aan de Zuidpleinstalling. De pilot duurt tot eind 2017.

“In de Zuidpleinstalling zijn we eind vorig jaar gestart met de pilot chipparkeren”, aldus gemeentelijke woordvoerder Margriet Hoedjes. Gedurende de eerste fase van de pilot, waaraan 60 personen deelnamen, kwamen vooral nog technische verbeterpunten naar voren. Nu deze zijn opgelost, is in december 2016 met de tweede fase van de pilot gestart waarvoor 400 deelnemers zijn geworven.

Werking

“Deelnemers krijgen in de stalling een sticker met een chip op de fiets geplakt. Als deze chip gemonteerd is kleurt de drempel van de stalling groen of rood op”, vervolgt Hoedjes. Groen betekent dat de fietser korter dan 24 uur hebt geparkeerd en dus mag doorrijden zonder te betalen. Rood betekent langer dan 24 uur, waardoor je af moet rekenen bij een medewerker.

Meer pilots

Na afloop van deze tweede testfase wordt het systeem geëvalueerd. “Je probeert te onderzoeken of het werkt. Je begint ergens mee en dan loop je al gaande tegen verbeterpunten aan”, vertelt de gemeentewoordvoerder. Bovendien worden in de Rai-stalling en de Paradiso-stalling andere pilots met parkeersystemen gehouden. “De resultaten van de drie pilots leggen we naast elkaar en dan beslissen we”, besluit Hoedjes.

Deel dit artikel

Geplaatst door

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Inschrijven
Open modal