Nieuws

Zo komt Oslo van de auto af

De Noorse hoofdstad Oslo wil het liefst auto’s van de straat hebben. Een plan in die richting uit 2015 ging velen een stap te ver. Daarom besloot het stadsbestuur het anders te doen: door alle straatparkeerplaatsen te vervangen door onder meer groen, fietspaden en speelplekken.

Volgens voorspellingen van Statistisk sentralbyrá (het Noorse CBS) groeit de bevolking in Oslo met 30 procent tot 2040. Daarom zet de stad volop in op het vergroenen en leefbaarder maken van de openbare ruimte. De hoofdstad van de oliestaat wil de CO2-uitstoot met 95 procent verminderen tot 2030.


De transportsector, goed voor 61 procent van de CO2-uitstoot, ging al volledig op de schop: Oslo loopt inmiddels wereldwijd voorop met elektrische voertuigen en ook is de elektrificatie van de busvloot volop gaande. In 2025 moet 60 procent van de bussen elektrisch rijden.

No-car-zone

Het drastische plan om van de gehele stad een no-car-zone te maken, in 2015, stuitte echter op weerstand onder conservatieve oppositie en media. De Noorse ondernemersorganisatie OHF noemde het plan ‘te veel en te snel’.

No-park-zone

Daarop ging de raad van Olso in gesprek met de winkeliers. De ambitie van een no-car-zone werd vervangen door die van een no-park-zone. In de zomer van 2017 werden zes pilot-area’s aangewezen. Ook de winkeliersvereniging staat achter de plannen, door alles straat voor straat te veranderen.


Het plan moet in drie fases worden uitgevoerd. In de eerste fases werden straatparkeerplaatsen uit de binnenste ring vervangen door onder meer speelplekken, parkjes, fietspaden en fietsparkeerplekken. In een tweede fase, dit jaar, wordt het wandelnetwerk uitgebreid en wordt 40 kilometer aan fietspaden aangelegd. In 2019 evalueert het stadsbestuur ingezette beleid en onderzoekt het de mogelijkheden om opnieuw een no-car-zone van Oslo te maken.

Gedragsverandering

Daarom stelt de overheid ook subsidie beschikbaar om inwoners te helpen een e-bike, of ondernemers een cargobike te kopen. Dit alles om de Osloërs ervan te overtuigen de auto te laten staan. Als het gaat zoals de raad voorspelt, zit in 2025 een kwart van de inwoners op de (e-)fiets en is de fiets een natuurlijk onderdeel van het leven geworden voor velen. 

 

Bronnen:

The Guardian

Medium.com

Deel dit artikel