Nieuws

Detailhandel ziet betaald parkeren als grote boosdoener

Bij winkelcentra moet de rode loper vooral worden uitgerold voor de automobilist. De fietser en de voetganger zijn van minder belang. Tenslotte is hun rol in de besteding in de winkel beperkt. Dat vindt Dolf Kloosterziel, secretaris Lokale Belangenbehartiging van Detailhandel Nederland.

Hij komt tot zijn uitspraken naar aanleiding van de jaarlijkse klaagzang van Detailhandel Nederland over de stijgende parkeertarieven in de grote binnensteden. “Het is onverantwoord. Gemeenten moeten het parkeerbeleid stevig tegen het licht houden en onderzoeken of parkeertarieven kunnen worden verlaagd, afgeschaft of vervangen door alternatieven”, zo fulmineert Detailhandel Nederland in haar persbericht.


Gevraagd om een toelichting wijst Kloosterziel op onderzoeken waaruit zou blijken dat parkeertarieven invloed hebben op het aantal mensen dat in winkelcentra aanwezig zijn. Ook de ondergeschikte rol van fietser en voetganger kan door onderzoeken worden ondersteund, vindt Kloosterziel: “Onderzoek van onder meer STRABO toont aan dat de automobilist het merendeel van de omzet met zich meebrengt. Mede doordat de besteding van een automobilist hoger ligt dan die van een fietser of voetganger.”


Lees ook: 80 procent Nederlandse gemeenten verhoogden tarief straatparkeren

 

Aan tafel zitten

Giuliano Mingardo, senior researcher and lecturer bij de Erasmus Universiteit Rotterdam, is uitermate kritisch over het standpunt van Detailhandel Nederland: “Ik vind het jammer dat Detailhandel Nederland steeds blijft hangen in het oude en hardnekkige geloof dat betaald parkeren slecht voor winkeliers zou zijn. Ook vind ik het jammer dat wetenschappelijk onderzoek over dit thema wordt genegeerd. De relatie tussen parkeertarieven en de performance van winkelgebieden (zoals bijvoorbeeld omzet of leegstand) kan niet gebaseerd worden op basis van een simpele tabel. Uitgebreid statistische analyse is nodig om bepaalde conclusies te kunnen trekken. Zelfs op basis van de door Detailhandel Nederland gepubliceerde data kan niet geconcludeerd worden dat, bijvoorbeeld, hogere parkeertarieven een negatief effect op leegstand hebben.”


Mingardo hoopt dat Detailhandel Nederland in de toekomst bereid zal zijn om met de parkeersector aan tafel te gaan zitten. “Als dat gebeurt, zullen ze begrijpen dat de parkeersector zelf het doel heeft om binnensteden en winkelgebieden aantrekkelijker te maken. Ik ken geen enkele partij in de parkeerwereld (publiek of privaat) die er baat bij zou hebben als minder bezoekers naar de binnenstad gaan!” 


Bekijk ook de video die Mingardo maakte: waarom gratis parkeren geen sociaal parkeerbeleid is.


Dit artikel is afkomstig uit PARKEER24 4/2017

Deel dit artikel