Nieuws

Vier keer zoveel laadpunten in Gelderland en Overijssel

Het aantal laadpunten in Gelderland en Overijssel wordt de komende drie jaar verviervoudigd door de aanleg van 2250 laadpalen (4500 laadpunten) in de openbare ruimte. Overijssel krijgt voor 20 gemeenten 1150 laadpalen, Gelderland voor 23 gemeenten 1100. Vrijwel alle laadpalen gaan onderdeel uitmaken van een grote praktijkproef met slim laden die drie jaar duurt.

Er is geen prognose gemaakt over de mogelijke verdeling onder de gemeenten, aldus Everdien Gunsing, woordvoerder van de provincie Gelderland. De provincies Gelderland en Overijssel kunnen geen cijfers geven over de hoeveelheid openbare laadpalen die er in de provincies staan. Wel verwijzen ze naar de site oplaadpalen.nl  die aangeeft hoeveel openbare en semipublieke (bij bedrijven maar beschikbaar voor e-rijders/klanten) laadpalen er momenteel zijn.

Aanvragen

E-rijders in de 43 gemeenten, die geen eigen oprit hebben en een openbare laadpaal willen aanvragen, kunnen zich nu al melden via de website www.openbaarladen.nl. De provincies willen de gemeenten ook gaan helpen met het opstellen van een plankaart waar de openbare laadpalen het beste kunnen komen. Gunsing: “Het streven daarbij is om zo veel mogelijk aan te sluiten bij de bestaande kabelstructuur.”


De grote omvang van het aantal laadpunten heeft geleid tot de laagste prijs aan de paal in Nederland van 15 cent per kWh. De e-rijder betaalt zo per gereden kilometer 1/3 van de kosten voor fossiele brandstoffen. 

Praktijkproef

De provincies kiezen samen met de netbeheerders Enexis Groep en Alliander voor slim laden. Met slim laden kunnen elektrische auto’s sneller laden als duurzame energie uit zon en wind volop beschikbaar is. Volgens Harm-Jan Idema van Enpuls is de praktijkproef naar slim laden uniek in omvang en bijzonder met zoveel partijen die eraan meewerken. Gebruikers kunnen straks aangeven bij de laadpalen wat ze belangrijk vinden: duurzaam laden, snel laden of goedkoop laden. Door de omvang en de duur beschikken de onderzoekers straks over een schat aan data over het laadgedrag. Idema noemt nog een voordeel van slim laden: “Door meer gespreid over de dag te laden gebruiken we meer energie uit zon en wind en voorkomen we overbelasting tijdens de drukke uren.”

 

De winnaar van de Europese aanbesteding voor laadpunten is Ecotap. Dat bedrijf gaat in samenwerking met Allego na de zomer van start met aanleg, beheer en onderhoud van de openbare laadpalen in de deelnemende gemeenten.

Deel dit artikel