Nieuws

Elektrische auto's opladen in de Amsterdam ArenA

Bij de parkeergarage van de Amsterdam ArenA wordt een van de grootste energieopslagsystemen van Europa gerealiseerd. Het xStorage-systeem moet in eerste instantie functioneren als noodstroomvoorziening, maar wordt ook versterkt met laadpalen voor elektrische auto's. Naar verwachting is de voorziening begin 2018 gereed.

Het energieverbruik van de Amsterdam ArenA kent enorme pieken bij evenementen en voetbalwedstrijden. Door het xStorage-systeem hoeft deze energie niet aan het reguliere landelijke netwerk onttrokken te worden.

Auto’s aankoppelen

De komende weken worden oplaadpalen voor elektrische auto’s geplaatst, die aan het xStorage-systeem kunnen worden aangekoppeld. Door in de toekomst ook de batterijen van geparkeerde auto’s aan het energieopslagsysteem te koppelen, kunnen deze extra opslagcapaciteit bieden en fungeren als flexibel ‘overloopgebied’ voor elektriciteit. Steffart Buijs van de Amsterdam ArenA vertelt: "De verwachting is dat tien procent van de auto’s in 2020-2022 elektrisch is. Dat betekent voor de parkeergarage in de Amsterdam ArenA dat er enkele honderden auto’s aangekoppeld zouden kunnen worden. De eigenaar van een auto bepaalt zelf of de auto ook energie teruglevert en wanneer”.

Nieuwe trend?

Het batterijopslagsysteem is een van de eerste concrete resultaten van het innovatieprogramma van het stadion – Amsterdam Innovation Arena - waarin bedrijven, overheden en kennisinstellingen samenwerken aan het stadion van de toekomst. Dit kan een interessante kans vormen voor de parkeersector om nieuwe businessmodellen te ontwikkelen, geeft Buijs toe.

Samenwerking

Het energieopslagsysteem wordt ontwikkeld door powermanagementbedrijf Eaton, Nissan en Mobility House, in samenwerking met energiebedrijf Amsterdam Energy ArenA. Het systeem, beschikkend over een minimale capaciteit van 3 megawatt, functioneert in eerste instantie als noodstroomvoorziening, vangt pieken in de energiebehoefte op en zorgt voor stabiliteit in het energienet. 

Deel dit artikel