Nieuws

SHPV wil een verbindende factor zijn

Een verschuiving van straat- naar garageparkeren. Ontsluiten van parkeerdata. Daar wil Ties de Groot van Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten.actief aan bijdragen. De manager Innovatie en Accountmanagement versterkt sinds begin 2018 het team van SHPV.

Een achtergrond in ICT en zijn commerciële blik staan aan de basis van de initiatieven die hij als productmanager parkeren in Rotterdam ontwikkelde. Rotterdam ging als eerste gemeente in Nederland in zee met de onbemande afhaalpunten van het bedrijf de Buren. Zeven dagen per week, dag en nacht, kunnen bewoners, bezoekers, werknemers en ondernemers gebruik maken van een kluizenwand in tien gemeentelijke stadsgarages, waaronder Schouwburgplein 2, De Boompjes en P+R Kralingse Zoom.

 

Naast het bezorgen van pakketjes en online aankopen, zijn de kluizen bijvoorbeeld handig voor bedrijven die via de kluizen hun monteurs ’s nachts bevoorraden. Zo hebben zij de volgende dag bij hun eerste opdracht de juiste spullen. Een verdere stap is dat winkelend publiek handsfree kan shoppen, als winkeliers hun aankopen in een kluisje zetten. | Het heeft een positief effect op het gebruik van de garages en creëert ruimte voor aanvullende diensten", aldus De Groot.

Parkeren en reserveren

Ties de Groot was in Rotterdam ook bezig met het ontwikkelen van een platform dat reserveren in garages mogelijk maakt. Rotterdam heeft inmiddels zeven stadsgarages waar parkeren goedkoper is dan parkeren op straat. Via www.parkereninrotterdam.nl kunnen parkeerders een plek in een stadsgarage reserveren en ook een voordeelkaart afnemen. De P+R-terreinen in Rotterdam zijn gratis in combinatie met het gebruik van het openbaar vervoer. Alles om die parkeerder maar ‘van de straat te halen’. Door slimme en uitgebreide marketing campagnes met veel social media brengt Rotterdam deze boodschap over aan bezoekers

Open data

Met zijn ervaring uit Rotterdam ziet Ties de Groot bij SHPV veel mogelijkheden voor innovatie in parkeren en mobiliteit. Binnen het Nationaal Parkeer Register (NPR), maar ook daarbuiten. Bijvoorbeeld met open data. "Het ministerie is hierin voor een deel leidend, maar heeft niet altijd de contacten met de gemeenten. SHPV heeft dat wel. Wij kunnen een verbindende factor zijn", aldus De Groot. "SHPV heeft het beheer van het NPR ondergebracht bij RDW. In het NPR staan de gegevens over parkeer- en verblijfsrechten van zo’n 100 gemeenten. Die data zijn waardevol voor mogelijke bereikbaarheids- en mobiliteitsoplossingen in Nederland. SHPV kan een bijdrage leveren aan het ontsluiten van die gegevens en het waarborgen van de kwaliteit en het beheer. Het is niet nodig om het wiel opnieuw uit te vinden."


SHPV wil naast parkeerrechten verder ontwikkelen richting milieu, producten voor gehandicapten parkeren, fietsparkeren, en zovoorts. "Dat kan via de platform van het NPR, maar ook daarbuiten", zegt De Groot. Hij heeft goede ervaringen met startups die buiten de grote gevestigde belangen met nieuwe ontwikkelingen komen.

Parkeren is ICT

De Groot heeft bij KPN functies gehad in de commerciële ICT. "Parkeren is ICT. Ik werk altijd op het snijvlak van techniek en organisatie en kijk hoe ik met ICT de resultaten van een organisatie kan verbeteren". In 2010 stapte hij over naar de gemeente Rotterdam en ging in gesprek met ondernemers om te horen wat zij nodig hadden. Het volgen van de markt, de vragen en behoeften van gemeenten en het aanbod van de mobiliteitsleveranciers en nieuwe startups, zullen een belangrijk deel zijn van zijn activiteiten bij SHPV. De Groot wil meer uit het accountmanagement halen, bijvoorbeeld ook om de rol van SHPV als kenniscentrum te versterken. Maddy van Bilsen blijft verantwoordelijk voor het overall management en het contract management.

Deel dit artikel