Nieuws

Van voorwielmoordenaars naar veilige stallingen

Stichting FietsParKeur verzorgt sinds 1999 de toetsing en certificatie van fietsparkeersystemen. Met de aanpassing van het Normstellend Document en de daarop gebaseerde Keuzewijzer heeft Stichting FietsParKeur haar dienstverlening aangepast en uitgebreid. Aan het woord Wim van der Ham, Wim Bot en Ineke Spapé allen betrokken bij de stichting.

Wim van der Ham is de uitredend voorzitter van FietsParKeur. Hij is vanaf het begin betrokken bij de stichting. In twintig jaar is er veel veranderd, vindt Van der Ham: “Er zijn meer mensen gaan fietsen door veilige en betere stallingen. We zijn als Nederland fietsland nummer 1 of 2 in de wereld. Aanvankelijk was het niveau van de stallingen ondermaats. Nu, twintig jaar later, zijn de rekken veel beter en veiliger. Ik denk dat hierdoor ook meer mensen zijn gaan fietsen. Daarnaast zijn het aantal diefstallen door verbeterde fietsparkeerplaatsen afgenomen.”

Veranderingen

“De veranderingen van de verschillende type fietsen hebben uiteindelijk geleid tot een 2.0 versie van het Normstellend Document”, zegt Van der Ham. Met de lancering van FietsParKeur 2.0 wordt een nieuwe, uitgebreidere systematiek geïntroduceerd om alle door fabrikanten aangeboden fietsparkeersystemen te keuren. “Wij geven als FietsParKeur geen aanbevelingen, maar een overzicht waar de verschillende stallingen geschikt voor zijn. De verschillende functie-eisen worden weergegeven. Afnemers kunnen zo ook zien of een stalling tot zijn recht komt in de gebouwde omgeving.”



Aan de hand van het Normstellend Document Fietsparkeersystemen vindt tweemaal per jaar de toetsing en certificering van de systemen plaats door een onafhankelijk College van Deskundigen. In het college zijn verschillende fabrikanten vertegenwoordigd, maar ook partijen als de Fietsersbond, SOAB Adviseurs en ProRail. Met de aanpassing van het Normstellend Document en de daarop gebaseerde Keuzewijzer heeft FietsParKeur haar dienstverlening aangepast én uitgebreid.

Voorwielmoordenaars

Wim Bot, medewerker beleidsbeïnvloeding van de Fietsersbond, is vanaf het eerste uur betrokken bij FietsParKeur. Ook hij heeft in twintig jaar de stallingen zien veranderen. “De kwaliteit fietsenstallingen was onvoldoende. Voorwielmoordenaars noemden we stallingen gekscherend. De stallingen boden geen bescherming, maar maakten fietsen kapot”, zegt Bot die ook lid van het College van Deskundigen is geweest.

Aanpassing noodzakelijk

Ineke Spapé van SOAB Adviseurs is lid van het College van Deskundigen. Ze juicht de aanpassing van het Normstellend Document toe. “We moesten mee met de maatschappelijke ontwikkelingen. Vroeger had je de mountainbike, de omafiets en de dames-, heren- en kinderfiets. Tegenwoordig zijn er zoveel toepassingen. Fietsen met krat voorop, met kinderzitjes, e-bikes, speedbikes, fietsen met variëteit aan breedtes; teveel om op te noemen.” Met de Keuzewijzer kun je eenvoudig het juiste parkeersysteem naar wens selecteren. Iedereen kan zelf bepalen welke relevante criteria er gesteld worden aan de stallingsvoorziening.

Spapé vertelt het volgende over het niveau van de fietsparkeersystemen: “Wat door de toetsing komt, heeft kwaliteit. Zo simpel is het. Fabrikanten kennen elkaar, dus ze willen niet met een slecht product aankomen. Hoeveel parkeersystemen we keuren, verschilt nogal. De ene keer zijn dat er twee, de andere keer twintig.” Soms verschilt het oordeel van het college van dat van de fabrikant. “Maar dan gaat het echt om kleine dingen. Bijvoorbeeld dat wij de stootrubbers die gebruikt zijn, iets te dik vinden of dat ze er te gemakkelijk afvallen als je je fiets parkeert.” Met FietsParKeur wordt zo objectief mogelijk gemaakt waaraan een goede fietsparkeervoorziening moet voldoen.

Ook Bot is blij met het niveau van de fietsparkeerplaatsen van heden ten dage. “De kwaliteit is enorm omhoog gegaan. Alle fabrikanten maken stallingen van hoge kwaliteit.” Daarnaast is Bot blij dat ProRail op een gegeven moment ook instapte bij FietsParKeur. “Je ziet dat de stallingen op stations enorm gebruiksvriendelijker geworden zijn. Je had bijvoorbeeld geen uitschuifgoot, je moest zelf de fiets op de eerste etage van een stalling tillen.”

Eisen stallingen

De eisen van de fietsparkeersystemen zijn vooraf bekend zoals bijvoorbeeld de tilhoogtes en de breedte van een stalling. “Daarnaast kijken we of er bijvoorbeeld e-bikes en kinderfietsen in passen en wordt er bekeken of een fiets met volle fietstassen niet omvalt.” Het hebben van een FietsParKeur label is van belang voor fabrikanten, zegt Spapé. “Door het keurmerk komt er meer duidelijkheid voor de fietsparkeerder en voor gemeenten bij de vraag welk systeem goed is en ontstaat er zo een vraag naar een goed product.” De aanvraag wordt door de fabrikant ingediend via de Metaalunie. Zij voeren het secretariaat van het College en keuren samen met de leden van het College de technische tekeningen van alle stallingen.

Eerder aan tafel

Van der Ham zwaait nu af als voorzitter van FietsParKeur. Hij wordt vervangen door José van Dijk. “Ik ben blij met haar voordracht. Ze heeft ervaring in de politiek en als ondernemer.” Hij heeft nog wel een tip voor de nieuwe voorzitter. “Gemeenten en scholen moeten eerder in contact komen met FietsParKeur. Het is daarbij van belang dat we eerder aan tafel komen te zitten. En niet pas als bijvoorbeeld een school, ziekenhuis of stadscentra klaar is en men denkt; oh ja, we hebben ook nog een parkeerplek nodig voor 2000 fietsen.”

Deel dit artikel