Nieuws

Wanneer zet je als gemeente de scanauto en digitaal platform in?

In veel steden wordt de parkeerdruk steeds hoger. Daarnaast dwingt de verstedelijking gemeenten om parkeerbeleid en parkeerhandhaving goed op orde te hebben om zo een leefbare en toegankelijke stad te houden. Tegelijkertijd gaan steeds meer gemeenten over op digitaal parkeren en scannen met een PDA. Ze overwegen ook het inzetten van een scanauto en een geautomatiseerd backofficesysteem. Maar wat is het juiste moment voor een overstap?

Meer grip


Volgens Vivianne Vernimmen van Agendum willen gemeenten meer grip op het handhaafproces en willen ze weten of ze met de beste middelen slim en gericht handhaven. Veel gemeenten hebben steeds meer digitale rechten (vergunningen, belparkeren) en handhaven met een PDA. Ze stellen zich echter de vraag of ze moeten overschakelen op een scanauto en een geautomatiseerd backofficesysteem en wat dat zou opleveren aan efficiëntie, inkomsten en kostenbesparing.

 

Volgens Vernimmen geldt als belangrijkste voorwaarden voor zo’n overstap het aantal parkeerplaatsen (minimaal 3000) en het percentage digitale rechten (minimaal 85 procent). Vernimmen licht toe: “Veelal haal je dit percentage al als de vergunningen zijn gedigitaliseerd en er belparkeren is. Het aantal parkeerplaatsen kan ook gehaald worden door die van een aanliggende gemeente mee te nemen zodat het loont om gezamenlijk een scanauto en backoffice in te zetten. Met ons model kunnen we berekenen wat handhaven met scanauto en platform oplevert in termen van inkomsten, kostenbesparing, aantal controles en bonnen. En er is een correlatie tussen de intensiteit van de handhaving, de boete en de betalingsbereidheid. Een mooi voorbeeld is Parijs: daar is de boete 15 euro en de ‘pakkans’ zo laag dat men de gok op een bon waagt, met als gevolg een betalingsbereidheid van onder de 15 procent.”

 

Tips voor gemeenten


Vernimmen heeft een aantal tips voor gemeenten die de stap willen maken naar een scanauto: communiceer er duidelijk over naar de burger, zorg voor intern draagvlak en voer het stapsgewijs in: begin met scannen, leer ervan en optimaliseer dan je proces. Daarnaast is de overstap zinloos zonder een koppeling met een geautomatiseerd backofficesysteem. “Dat platform filtert uit de stortvloed aan data alleen de betrouwbare en relevante scans, zodat de handhaver gericht in actie kan komen en de kans dat hij vervolgens terecht een bon uitschrijft zo groot mogelijk is. Het platform zorgt er ook voor dat de juiste handhaver naar de juiste plek gaat. Bovendien biedt het een realtime inzicht in de productiviteit van handhavers en managementrapportages.”

 

Parkeerbeheer Congres


Tijdens de vakbeurs Verkeer & Mobiliteit & Parkeren in Houten vindt op 24 november 2016 het Parkeerbeheercongres plaats. Agendum verzorgt op dit congres de sessie ‘Digitaal handhaven – over omslagpunt, winsten, data en risico’s’.


U kunt gratis aan dit congres gratis deelnemen en aansluitend de beurs bezoeken. Meer informatie en aanmelden: www.parkeerbeheercongres.nl 

 

Partner van het Parkeerbeheer Congres zijn Arvoo, Agendum, HR Groep en TMC

Deel dit artikel