Nieuws

Aanbesteding MaaS-pilot Zuidas in volle gang

Om de reizende forens een oplossing te bieden tegen de drukte op de snelwegen, wordt er op de Zuidas gestart met een MaaS-pilot. De aanbesteding voor de Maas-dienst begon in februari. Projectleider Finn van Leeuwen vertelt over de pilot.

Het ministerie van IenW wees in december 2018 24 partijen aan die mogen meedingen naar de zeven landelijke MaaS-pilots. Zuidas is de eerste pilot waarvan de aanbesteding is gestart. Finn van Leeuwen is werkzaam als projectleider van de pilot voor de gemeente Amsterdam. Hij vertelt dat er in totaal 14 partijen gereageerd hebben. In totaal zijn er vijf uitgenodigd om de plannen te presenteren. “Doel van de pilot is dat reizigers hun reis volledig digitaal plannen, boeken en betalen met alle vervoersmiddelen die zij hiervoor willen gebruiken. De deelnemers aan de pilot moeten uiteindelijke door de Maas-dienst meer tevreden zijn over de reis, dan nu met de auto”, zo zegt Van Leeuwen.

Technische laag

Door de economische voorspoed van het gebied staat de autobereikbaarheid onder druk, mede door de werkzaamheden aan de A10 wordt deze hinder de komende jaren erger. Degene die de aanbesteding wint moet een bestaand aanbod aan modaliteiten koppelen en deze gegevens ontsluiten naar gebruikers. Van Leeuwen: “Wij vragen dus nadrukkelijk om de technische laag tussen de verschillende modaliteiten en gebruikers in te vullen. Natuurlijk zitten er ook partijen tussen die zelf bijvoorbeeld deelauto’s of -fietsen in bezit hebben, maar dat is dus geen eis.”

Bereik is aanwezig

De gemeente Amsterdam heeft in samenwerking met 10 bedrijven in 2017 al besloten om een Maas-dienst te starten. “Zo weten we vooraf al dat we genoeg gebruikers hebben voor de pilot.” Van Leeuwen verwacht dat in juli de definitieve ranking bepaald wordt. Tot die tijd kan hij weinig zeggen over de kanshebbers. “Wat ik wel kan zeggen dat het veelal om bedrijven gaat die al mobiliteitsdiensten hebben, van apps tot backoffice. Niet allemaal in dezelfde mate, maar iedereen beschikt al over onderdelen van een MaaS-dienst. Ze hoeven dus niet vanaf nul te beginnen.”

Het hele artikel over de Zuidas MaaS-pilot verschijnt in PARKEER24 nummer 3, thema parkeren en MaaS. Wil je het digitale magazine ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel