Nieuws

Logistieke hub in Arnhem zorgt voor minder drukte in het centrum

Op 1 maart opende Steven Koster, met zijn bedrijf Groene Rijders, een logistieke hub in het centrum van Arnhem. “In plaats van dat klanten vijf keer per dag een koerier over de vloer krijgen, worden de pakketjes in één keer bezorgd.”

Zes jaar geleden begon Koster met het bedrijf Puurland. Hij besloot recepten samen te stellen met producten uit de regio. De producten haalde hij op bij lokale boeren, om vervolgens per fiets te bezorgen bij een klant. “Dat kwam voort uit mijn verbazing over de voedselketen. Het verbaasde me dat in de supermarkt een appel uit Nieuw-Zeeland net zoveel kostte als één uit de Betuwe.”

De Bakker

Twee jaar geleden kwam de plaatselijke bakker bij Koster met de vraag of hij ook brood wilde rondbrengen op de fiets. “Hij ergerde zich aan verschillende zaken zoals de slechte uitstraling van zijn bedrijf door een dieselbus en dat hij vaak opstoppingen veroorzaakte in de stad. Ook de tijden waarop hij met zijn bus de stad in mocht, waren niet altijd ideaal.”

Inmiddels rijden de Groene Rijders met drie fietsen en een aanhanger door Arnhem, en daar komen nog wel een aantal bij. Goederen die de stad in of uit moeten worden in de hub aan de rand van het centrum afgeleverd door transportbedrijven, leveranciers of lokale ondernemers. Daarna worden deze gegroepeerd bezorgd bij klanten in het centrum. “We hebben bijvoorbeeld klanten die het adres van de hub gebruiken om pakketjes te laten bezorgen. In plaats van dat ze vijf keer per dag een koerier over de vloer krijgen, worden de pakketjes in één keer bezorgd.” Goederen die de stad weer verlaten gaan in omgekeerde volgorde. “Deze nemen we vanuit het centrum mee naar onze hub.”

Tien procent minder busjes

Het verminderen van het aantal transportbewegingen in de stad, de CO2-uitstoot en de congestie is het doel van de Groene Rijders. “Het is misschien wat ambitieus, maar willen ervoor zorgen dat over twee jaar er tien procent minder busjes rijden in Arnhem.” Concreet haalt Groene Rijders op dit moment al enkele dieselbusjes uit het stadsverkeer. Koster: “Wij bezorgen bijvoorbeeld voor een lokale boer bij zo’n 12 restaurants. Zo hoeft hij met zijn twee dieselbusjes niet meer de stad in.”

Het hele artikel, met onder andere Steven Koster, over schone stadslogistiek vanuit hubs, verschijnt in PARKEER24 nummer 2, april 2019. Dit nummer, met als thema last mile en parkeren, wordt het eerste digitale magazine van PARKEER24. Meld je gratis aan voor de nieuwsbrief van PARKEER24 en ontvang het magazine in je mailbox.    

 

Deel dit artikel