Nieuws

Automatisch parkeren in de lift

Arthur van Brink houdt zich als algemeen directeur van Lödige Benelux vooral bezig met volautomatische parkeersystemen. Het bedrijf levert daarnaast autoliften en air-cargosystemen voor luchtvracht.

Van Brink zag dat het afgelopen jaar de trend dat de ruimte steeds schaarser wordt en dat er daardoor een grotere vraag ontstaat naar creatieve parkeeroplossingen. Een andere trend, die daarmee samenhangt, is dat veel gemeenten steeds meer hechten aan een kwalitatief hoogwaardige openbare ruimte. "Ze willen liever parken dan parkeren en zoeken naar oplossingen om de auto’s elders onder te brengen. Dat kan ondergronds, maar ook binnen zijn."


Lange tijd werden in Nederland geen nieuwe volautomatische parkeersystemen ontwikkeld. Daardoor hebben we nu een hele generatie oude technologie, zegt Van Brink. "De laatste tijd worden we steeds meer benaderd door eigenaars die hun ouder systeem naar een nieuwe levensfase willen brengen en ons vragen het systeem te moderniseren. Het gaat dan onder meer over de besturingstechnologie, de afhandeling met betaalsystemen of RFID keys en monitoring op afstand."


Lödige is ook druk bezig met elektrisch laden. "We hopen dat daar snel standaardisatie gaat komen. Nu zitten stekkers niet standaard op dezelfde plek en dat maakt verwerking in een volautomatische parkeergarage erg lastig. Daarom hopen we dat inductieladen de standaard wordt, want dat is veel eenvoudiger in te bouwen. Dat blijkt uit de eerste pilots, onder meer in Rotterdam."


Een trend die Van Brink signaleert is dat de parkeernorm steeds meer wordt losgelaten. "Dat brengt een stuk onzekerheid met zich mee voor de parkeermarkt. Want gemeenten gaan zich de vraag stellen of parkeergarages nog wel nodig zijn. Interessant wordt vervolgens hoe de woning- en appartementenmarkt daarop gaat reageren, want de consument wil die parkeerplaats vaak nog wel."


Lödige houdt ook nauwlettend de ontwikkeling rond rijden zonder bestuurder in de gaten. "Dat gaat ook invloed hebben op het parkeergedrag. Zo wordt een autonomous vehicle waarschijnlijk minder eigenaargebonden. Daarom is een opslagmedium in een buurt voldoende. En dat kan prima een volautomatische garage zijn, waar de auto en de garage direct met elkaar communiceren."

Door Peter Bekkering. Dit artikel verscheen in de uitgave Trends 2018

Deel dit artikel