Nieuws

Slimme technologieën zoals parkeersensoren leiden tot meer schade

Slimme technologieën zoals parkeersensoren voor en achter, lane-control (rijstrook-assistentie) en brake assist (autonoom noodstopsysteem) leiden tot meer schade aan auto’s. Dat blijkt uit de Branchemonitor Schadesector 2018-2030 opgesteld door adviesbureaus Automotive Insiders en Oude Essink Business-Advies. De data komen van zowel autoverzekeraars als leasemaatschappijen.

Uit het onderzoek blijkt dat hoe meer van deze slimme technologieën worden toegepast, hoe groter de kans op schade is. Wie geen van de vier zgn. Advanced Driver Assistence Systems aan heeft staan, heeft 14 procent kans op schade. Wie ze allevier aan heeft staan 23 procent.

 

Volgens het onderzoek ligt het zowel aan de technologie als als aan de bestuurder. De veiligheidssystemen in de auto zijn nog niet goed genoeg, maar de bestuurder is ook een factor. Zo wordt hij vaak niet geïnformeerd over de slimme technologieën, laat staan dat hij instructie krijgt over het gebruik. Ook is er een groep bestuurders die zo zijn overdonderd door de technologie dat ze de nieuwe snufjes niet gebruiken of zelfs uitzetten. En tenslotte is er een groep die zo vertrouwt op de technologie dat hun eigen aandacht verslapt. Ze vertrouwen er als het ware op dat de auto zelf wel het werk doet.

 

Niet alleen het aantal schadegevallen neemt overigens toe, ook de omvang van de schade. Dat komt omdat niet alleen de schade moet worden gerepareerd, maar ook de elektronica moet worden vervangen.

 

Volgens Ric van Vugt, adjunct-directeur van Automotive Insiders, blijkt dat de rampspoedverhalen dit voorjaar dat de ADAS de nekslag zou betekenen voor autoverzekeringsbranche voorbarig zijn geweest. “Niet alleen zijn deze systemen nog niet verplicht, maar bovendien gaan auto’s zo’n 20 jaar mee. Dus zelfs als het dit jaar verplicht zou worden, duurt het nog twee decennia voordat alle auto’s ermee uitgerust zijn. Natuurlijk zal het wel zo zijn, dat naarmate de technologie beter wordt en de bestuurders vertrouwder met ADAS de schadeomvang zal afnemen.”

 

Van Vugt heeft ook een boodschap voor de automobilisten die nog teveel op slimme technologie vertrouwen. “Bedenk dat het aanvullend is en niet vervangend. Je moet nog altijd je ogen goed op de weg houden.”

 

Het is de bedoeling dat er elk jaar een update komt van de Monitor. “Dat is ook van belang omdat we niet alleen naar de schade sec kijken, maar ook het Umwelt meenemen. Dus zaken als demografie en de opkomst van elektrische auto’s en autodelen.”

Deel dit artikel