Nieuws

Parkeernorm van maximaal 0,3 alleen onder voorwaarden haalbaar

Het realiseren van een wijk met een parkeernorm van 0,3 – zoals gebeurt in Merwede in Zuidwest Utrecht – is alleen mogelijk wanneer er een heel pakket aan randvoorwaardelijke maatregelen aan gekoppeld is dat gerealiseerd moet zijn wanneer de eerste woning wordt opgeleverd. Dat zegt Jurjen van Keulen in een interview met Parkeer24 over parkeren en gebiedsontwikkeling, dat eind februari verschijnt. Van Keulen is projectmanager van Merwede (deelgebied 5), het grote middengebied van de Merwedekanaalzone in Zuidwest Utrecht.

Hij legt uit wat dat in het concrete geval van Merwede betekent: “Dat betekent dat er op dat moment een mobiliteitshub is, dat de Europalaan heringericht is op HOV-kwaliteit, dat de Europalaan oversteekbaar is en dat er oost-westfiets- en looproutes zijn met een brug naar de aangrenzende Rivierenwijk.” Hij legt ook uit waarom dat belangrijk is: “Met die maatregelen willen we de nieuwe bewoners voldoende motieven geven om zich op mobiliteitsgebied anders te gaan gedragen: niet kiezen voor de auto, maar voor lopen en fietsen. Ook gaan we er voor zorgen dat we een centrumstedelijk milieu maken met basisvoorzieningen die op loop- en fietsafstand liggen.”

 

De plannen gaan echter nog verder, zegt Van Keulen in het interview: “We maken alle openbare ruimte autovrij, richten het volledig voor de voetganger in en laten de fietser daarin meelopen. De auto’s die er komen worden allemaal uit het zicht in parkeergarages gestald. Bovendien zetten we fors in op deelauto’s. In het gebied komen namelijk enkele honderden deelauto’s. Evenals een groot aantal deelfietsen.” De plannen worden dit jaar aan de gemeenteraad voorgelegd. Besluitvorming over de investeringen en bijvoorbeeld de aanleg van bruggen gaat vele belangen aan; een zorgvuldig besluitvormingsproces, waarbij ook de bewoners uit de omliggende buurten worden betrokken is hierbij van groot belang.

 

Wilt u geen nummer missen van Parkeer24? Abonneer u hier.

Deel dit artikel