Project

Den Haag experimenteert met laadlantaarns

De gemeente Den Haag combineert lichtmasten met laadpunten, om zo de openbare ruimte beter te benutten. Op 4 december werden drie laadlantaarns in gebruik genomen. Wethouder Tom de Bruijn stak de eerste laadstekker in de lichtmast.

De eerste drie laadlantaarns staan op het bedrijventerrein Zichtenburg/Kerketuinen aan de Kerketuinenweg. Elke straatlantaarn is voorzien van twee laadpunten voor elektrische auto’s. De proef met deze lichtmasten duurt een half jaar. 

 

Voor de uitrol van deze proef sloeg de gemeente de handen ineen met netbeheerder Stedin en kennisplatform ElaadNL. Zij onderzoeken onder andere hoe gebruiksvriendelijk en storingsgevoelig de laadlantaarns zijn.

 

Wanneer de proef een succes blijkt, wil de gemeente graag op meerdere locaties in de stad laadlantaarns neerzetten. Dat kunnen plekken zijn waar behoefte is aan meer verlichting, maar ook waar veel vraag is naar laadpunten voor de elektrische auto.

Koploper

De laadlantaarns passen in het beleid van de gemeente om elektrisch vervoer te stimuleren en daarmee bij te dragen aan het verder verbeteren van de luchtkwaliteit. De gemeente Den Haag is koploper op het gebied van elektrisch laden met 5000 unieke gebruikers per maand van de 800 laadpalen die de stad rijk is.

 

Lees ook: Haags succes: 800 laadpalen en 5000 bezoekers per maand

Deel dit artikel