Project

Fietsparkeergarage Gouda: stijlvol en innovatief

Bij het afdichten van fietsendekken verdienen details de meeste aandacht, zegt Henri Fredriks van Blom Flooring Systems. 'Als het fout gaat, is het daar en dan gaat het lekken.' In de fietsparkeergarage van het 'Huis van de Stad' in Gouda heeft hij dan ook een paar slimme oplossingen verwerkt.

Het belangrijkste doel van de vloer is natuurlijk de waterdichting. Rayonmanager Machiel Regtvoort bij Triflex: 'Bij zo’n fietsenstalling heb je te maken met zeer veel details, zoals dilataties en ankers van de stallingen. Wanneer je details niet goed afdicht, ontstaat op die plekken het eerst lekkage. Details moeten dus tot in de puntjes worden afgedicht en daar is Triflex bij uitstek geschikt voor.' 


De systemen zijn bovendien naadloos en scheuroverbruggend. Ook bewegingen van het gebouw worden opgevangen. 'Dankzij deze technische eigenschappen kunnen wij tien jaar verzekerde garantie afgeven op de waterdichting. En dat is ook gebeurd in Gouda. Met de juiste verzorging van dit onderhoudsarme systeem, gaat deze oplossing tot in lengte van jaren mee', zegt Regtvoort. 


Slimme technieken

Blom Flooring Systems voerde deze opdracht uit en paste een paar slimme technieken toe, om te zorgen dat water geen kans krijgt. Zo staan de lichtmasten bijvoorbeeld op een verhoging (poeren), die waterdicht zijn ingeplakt. De kabels van de lantaarns zijn op deze manier boven het waterveld geplaatst. 'De poeren staan wel een eindje vrij van de lichtmast, zodat condens uit de mast weg kan. Anders kan het binnenin gaan roesten of vriest het kapot', legt Henri Fredriks van Blom Flooring Systems uit. 


Bijzondere uitstraling

De tweelaagse fietsenstalling werd gebouwd om de bereikbaarheid van het nieuwe gemeentehuis in Gouda te optimaliseren. Architectenbureau Soeters Van Eldonk uit Amsterdam was op zoek naar een afdichting met een bijzondere uitstraling, passend bij het opvallende ontwerp voor het ‘Huis van de Stad’. Het gebouw verwijst naar een typisch Gouds symbool, de stroopwafel. Onder meer door het diagonale motief op de gevel.

Voor de afwerking van het nieuwe fietsendek is gekozen om een volledig gewapend, duurzaam Triflex membraan aan te brengen. Voor de vloer van de fietsgarage was Soeters Van Eldonk op zoek naar een zanderige kleur. 


Veiligheid boven alles

Regtvoort: 'In de finish van onze systemen gebruiken we gekleurd en vuurgedroogd kwartszand. Het gekleurde kwartszand is UV-bestendig gemaakt en ook de finish zelf is bestand tegen zonlicht. Daardoor behoudt het vloeroppervlak zijn kleur. Ideaal op het bovendek waar de zon veel kracht heeft. Bovendien zorgt het kwartszand voor een antislip afwerking, wat de veiligheid ten goede komt.' 

'We hebben een speciale menging van kwartszand ingestrooid op een zandkleurige hars', vult Fredriks aan. 'En dat hebben we vervolgens transparant geseald.' Op die manier heeft de vloer de juiste uitstraling en krijgt water geen kans. 

De meeste vloeren in fietsenstallingen zijn super glad, omdat ze dan goed te reinigen zijn. Dat geldt met name voor de binnensituatie, waar de vloeren doorgaans met een dweilmachine worden schoongemaakt. Op het dak spoelt de regen het meeste vuil weg. 

Die gladheid komt echter niet de veiligheid ten goede.  'Die twee zijn tegenstrijdig met elkaar', zegt Fredriks. 'Wij proberen altijd een goed compromis te vinden voor onze opdrachtgever.' Met de producten van Triflex lukt dat. Ook binnen is op de paden tussen de fietsenrekken een antislipcoating in verschillende kleuren aangebracht. 


Gedrag van de fietser

De uitstraling van fietsenstallingen wordt steeds belangrijker. Voor de beleving, de vriendelijkheid en de veiligheid. 'De architect kiest de kleur.' Regtvoort vult aan: 'Samen met de architect hebben we ons ingespannen om tot de juiste kleurschakering te komen. Het resultaat is een kleur die doet denken aan de tinten van Belgische klei en heeft een heel vriendelijke uitstraling. Bijkomend voordeel van een verzorgd uitziende stalling, is dat de bezoeker deze ook langer netjes houdt.'

Oriëntatie is volgens Fredriks ook belangrijk. 'Er wordt rekening gehouden met het gedrag van de fietser. 'Die heeft altijd haast. Haast om de trein te halen of om weer naar huis te gaan. Daarom wordt gewerkt met verschillende kleurstellingen en worden paden met een bepaalde kleur geaccentueerd. Zodat je je fiets sneller terugvindt.' 

Deel dit artikel